STARTKLAR –

INTRODUKTIONSKURS

STARTKLAR

ÄR DU REDO?

För att få bästa möjliga introduktion till vad funktionell träning innebär och ge dig grundläggande utbildning inom den träning vi ägnar oss åt har vi tagit fram Startklar!    

Startklar är en kurs som är till för dig som är ny hos oss på YesBox och som är nybörjare eller för dig som behöver uppdatera dina kunskaper. Den ger dig förutsättningar att undvika skador och lyckas med din träning.

För att som ny medlem kunna delta i våra mer avancerade gruppass (de som heter “functional fitness”) krävs att du genomfört kursen eller att en coach bedömt dig som startklar. Vi vill försäkra oss om att du får de bästa förutsättningarna för att undvika skador och lyckas med din träning.

På kursen går vi grundligt igenom teknik och banar in rätt rörelser i de olika moment som vår träningsform innebär. Vi går igenom olika skalningar (anpassningar) på övningar, och tittar även på olika moment som kan innebära skaderisker beroende på hur de utförs samt hur du bygger styrka och utvecklar din teknik för att komma vidare i din träning.

 

KURSENS UPPLÄGG

Anmäl dig redan idag!
Så här går det till:

Du köper kursen i appen och vi återkopplar till dig om datum för nästa kursstart. Efter klartecken från dig bokar vi in dig på kursen.

Kursen består av totalt 8 pass fördelat på 4 veckor. Varje kurstillfälle är drygt en timme.

1. Upppvärmning och nedvarvning – varför är det viktigt? Vad bör du tänka på? Hur kan du anpassa till just dina behov?


2. Rodd och skierg – vad säger det som står på displayen dig? Vilken information får du ut? Hur drar du rätt, för att få så stor effekt som möjligt av varje drag? Vilket motstånd ska man ha?

3. Hantlar – teknik och olika moment. Hur hanterar vi hantlar i olika positioner? Vilka vikter bör du klara i olika moment? Hur minimerar vi skaderisken?

4. Kettlebell – varför kettlebells? Hur kan jag använda dessa i olika moment? Hur får jag till swingar och andra övningar på ett säkert och effektivt sätt?

5. Lättare gymnastik – Pull-ups inklusive alla skalningar, för de som är redo; beatswings och kipp. Hand Stadn Push Ups  – styrka, teknik och säkerhet.

6. Styrkelyft – vad är skillnaden på styrkelyft och tyngdlyftning? Här går vi in på bland annat knäböj, marklyft samt även bänkpress som tillhör styrkelyft. Hur bygger vi styrka som vi kan överföra till andra övningar? 

7. Tyngdlyftning  (Clean & Jerk) – olympisk lyftning del 1. Här går vi in på den olympiska lyftningen med frivändning och stötteknik.

8. Tyngdlyftning (Snatch)  olympisk lyftning del 2. Här fortsätter vi med den olympiska lyftningen med ryckteknik.